Känd krögarduo öppnar FnB Market i Kista Galleria

Med Sveriges första Food and Beverage Market öppnas ett helt nytt segment inom den svenska restaurangmarknaden. Restaurangen är en gemensam satsning av Niklas Ahlbom och Michael Zhan där Asiens kryddor, råvaror och atmosfär möter det raka franska kökets smaker och upplevelser.

Foto Johan BergmarkNiklas Ahlbom och Michael Zhan.

Grundtanken på FnB Market är att erbjuda gästerna en helhetsupplevelse med det bästa från den traditionella restaurangen serverat på ett mer lättillgängligt sätt.

Maten har fyra olika inriktningar; en fransk grill, ett rotisserie, en asiatisk grill samt en asiatisk rawbar. Här kan gästerna hitta det som passar just dem, och ändå äta vid samma bord. På menyn återfinns allt från grillade hamburgare med en fransk tvist, perfekt rotisseriegrillad kyckling till fint grillade anrättningar och råa rätter med utgångspunkt i Asiens välutvecklade smakpalett.

FnB Market

I köken basar två välkända och hyllade kockar. Grillmästaren Magnus Rydberg, som tidigare vunnit VM i BBQ-grillning och har en bakgrund från F12-gruppen, är kökschef i den asiatiska delen. I det franska köket är Joakim Haglund kökschef. Joakim har en meritlista som innefattar väletablerade restauranger som Himlen och Sturehof.

Foto Johan Bergmark Joakim Haglund och Magnus Rydberg.

Restaurangen är generöst tilltagen och har cirka 400 sittplatser inomhus samt en stor uteservering med plats för ytterligare 150 gäster. Bakom inredningskonceptet står Scheiwiller Svensson Arkitektkontor. Restaurangen har flera olika typer av bord och stolar däribland en mysig lounge med plats för DJ och ett community table. Såväl golv som väggar pryds av Asieninspirerade drakmålningar målade av en lokal konstnär och blandas upp med godbitar från den franska krogkulturen.

FnB Market

Materialvalen är en mix mellan hårt och mjukt och spänner från betong, oxblodsfärgat läder till brons, galler och marmor. Längst in i lokalen svävar Khom Loy-lampor, särskilt framtagna för FnB Market.

FnB Market

FnB Market har en väl genomtänkt mix av asiatiska och franska detaljer som är handplockade och i flera fall exklusivt framtagna för restaurangen. Restaurangmiljöer ska vara en upplevelse för alla sinnen och förstärka matupplevelsen, avslutar Michael Zhan som driver det asiatiska köket på FnB Market och är ägare till Ponggruppen.

Foto: Johan Bergmark och Åke Eson Lindman.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *