Grattis på 50-årsdagen Rolex Daytona Cosmograph

För några år sedan var jag nere på ett möte högst upp i Rolex huvudkontor i Geneve. Jag var där i egenskap av kreatör och VD för min dåvarande byrå och hade fått ett få förunnat möte med deras ledning. Syftet var såklart att på något sätt försöka få Rolex som kund. Efter en lång presentation lovordades både jag och vår byrå. Rolex var uppriktigt imponerade och var glada över att ha gjort ett undantag och träffat en byrå. Vår kompetens inom digitalt var säkert det som lockade. När mötet började närma sig sitt slut tog Mr Heyworth till orda. Fritt översatt lät det något sånt här.

“Ni vet, Rolex handlar om traditioner och vi kan, på gott eller ont, stoltsera med att vi inte bytt reklambyrå sedan starten 1905. Faktum är att vad vi känner till är vi det varumärket som hållit oss med samma byrå längst av världens alla varumärken. Med det sagt hör vi gärna av oss i framtiden om det skulle bli tillfälle”.

Jag rös av lycka – äntligen ett varumärke som förstod vikten av långsiktighet. Tid är ofta skiljer agnarna från vetet när det kommer till saker tidlösa objekt. Rolex är ett varumärke som på många sätt ‘personifierar’ den här regeln.

Cosmograph Daytona Platina 50 Year Edition
1963 introducerade Rolex sin model Cosmograph Daytona. Nu fyller modellen 50 år och det firar man med att för första gången erbjuda Cosmograph Daytona i materialet Platina. Förutom materialet och färgerna är dimensionen (40mm) och alla andra detaljer oförändrade sedan lanseringen 1963. Med en vikt på 280 gram kommer du definitivt känna av din investering på armen. Vi andra kommer avundas dig med långa blickar!

 

rolex-daytona50-1 rolex-daytona50-2

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *