Efter 92 år är det dags för en man. Chanel Nº 5 tar hjälp av Brad Pitt.

1921 lanserade Gabrielle “Coco” Chanel en av världens mest mytomspunna dofter. Chanel Nº 5 fick namnet av att modeskaperskan blev presenterad en hel rad av dofter och när valet föll på den femte flaskan var namnet ett faktum. Parfymens spridning över världen befästes helt säkert 1953 då Marilyn Monroe svarade Chanel Nº 5 spontant på frågan om vilken parfym hon företag – Chanel Nº 5!

Nu har det anrika modevarumärket bestämt sig för att dubbla försäljningen. Det vill säga vända sig mot även det andra könet, män. För första gången någonsin använder man nu en man för att göra reklam för parfymen. Och inte vilken man som helst! Ni kvinnliga läsare lär ju inte bli besvikna över att Brad Pitt iklär sig rollen som annonspelare för Chanel. Men det finns nog en hel del män där hemma som ler stort också.

Själv gillar jag tilltaget. Jag hade en lång diskussion med en vän inom just kostmetikbranschen för många år sedan. Hon menade på att marknaden började bli mättad och det var riktigt tufft att få nya kunder. Jag frågade kort – “Varför börjar ni inte sälja kosmetika till män?” – hon svarade direkt “Det går inte!”

Vi får väl se!

3 Comments

  • Idag är det mycket män som köper kosmetika, spec produkter för hyn, och jag skulle säga att det är öppet läge att starta upp ett kosmetika företag för män. Dock tror jag de bästa vore att lansera ett helt nytt märke än att försöka göra en linje riktad till hannar.

  • Jag tycker inte Brad ror i land recitationen, MEN han vinner på sig själv. Den han är. Efter att gediget byggt en sympatisk bild av sig själv räcker det med att står där och associerar sig själv med parfymen, så är de hemma. Så värdefullt kan ett personligt varumärke vara. För att inte tala om värdet av medieexponeringen familjen&kärleksrelationen ger honom. För det är inte hans filmer jag minns från de senaste åren…även om de sägs vara hans bästa prestationer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *