Haymarket i samarbete med Hernö Gin

Americain Dry featured

I början av november lanserade Haymarket ett samarbete med Hernö Gin, där hotellets cocktailbar, Americain, tillsammans med den prisbelönta ginproducenten tog fram en egen gin, Americain Dry, som nu är tillgänglig exklusivt för Americains gäster.

Christian Grevius, barchef på Americain, berättar att han känner Hernös grundare, Jon Hillgren, från tidigare och att de hade pratat om ett gemensamt projekt sedan ungefär två år tillbaka. I somras blev planerna äntligen verklighet när hela Americains barteam åkte upp till Härnösand, där Hernös anläggning ligger, för att bege sig ut i skogen och plocka ingredienser.

Americain Dry drinkar

Americain Dry Martini med picklade lingon. Foto: Haymarket

Idén bakom Americain Dry var att tillverka en gin av svensk karaktär, som representerade Americain och samtidigt passade bra i signaturcocktails som Dry Martini och Gin & Tonic. Därför är alla smaksättare, förutom citronzest, handplockade från den svenska skogen och ingredienserna inkluderar bland annat enbär, rönnbär, lingon, granskott och harsyra. ”Vi tog lite vad som fanns i närheten av destilleriet”, förklarar Christian. Americains bartenders har varit delaktiga i hela processen, från att skörda och rensa råvarorna till att provsmaka och optimera alkoholhalten, som till sist hamnade på 47 %, vilket enligt Christian var det som fungerade bäst med tanke på att använda ginen i drinkar.

Americain Dry 810

Lanseringen av Americain Dry hölls i Haymarkets eventsvit, nummer 810.

Christian berättar att det var viktigt i arbetet med Americain Dry att inte hamna för nära Hernös egna ginsorter, eller en typisk klassisk gin. Den färdiga produkten beskriver han som en egen tolkning, som sticker ut och där man bland annat har jobbat med rönnbären för att få en ökad fräschör till smaken. ”Det är en fantastisk gin, som vi är väldigt stolta över att bokstavligen ha tillverkat för hand, förutom själva destilleringen, som Hernö såklart har stått för”, fortsätter Christian. Sedan förklarar han att de 319 flaskorna i den första batchen beräknas ta slut ganska snabbt, och antyder därmed samtidigt att det mycket väl kan bli tal om fler utgåvor av samarbetet.

Americain Dry haymarket

Americain Dry är tillgänglig exklusivt för Americains gäster, på Haymarket i Stockholm.

Förutom själva innehållet är också etiketten för Americain Drys flaska (se bild ovan) framtagen av Haymarket, och närmare bestämt av bartendern Carl Laurén, som tidigare även har designat några av hotellets menyer. Motivet utgörs av en av de dubbelknäppta kostymer som Carl och hans kollegor bär under arbetet och som de enligt uppgift ”är ensamma om i Stockholm”. Carl förklarar att bilden är handmålad i vattenfärg och därefter något efterbearbetad digitalt.

Jag tyckte själv att Americain Dry var väldigt god att dricka neat, vilket i och för sig är hur jag helst dricker alla typer av alkoholhaltiga drycker. Men vi fick under lanseringseventet, som hölls i Haymarkets eventsvit nummer 810, även prova nyheten i en Dry Martini med picklade lingon(!), vilket är Christians rekommendation för ”bästa sättet att dricka den” – och som sagt enbart finns att beställa på Haymarket, till dess att det initiala lagret av Americain Dry tar slut.

Foto, där inget annat anges: Johanna Bergström

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *