Bakom balettens kulisser – unik utställning på Sven-Harrys konstmuseum

kuliss featured

När jag fick det första pressmeddelandet för Kuliss kunde jag knappt bärga mig. Det här var i våras, i mars, och jag tog mig inte ens tid att läsa så långt som till datumen för utställningen. Så ivrig var jag att få se den. Men precis som alla andra fick jag snällt lugna mig till slutet av augusti, då det äntligen var dags för invigning på Sven-Harrys konstmuseum i Vasaparken i Stockholm.

kuliss vägg fyra bilder

För mig är det vackraste med balett kontrasterna. Elegant och rått. Ljus och mörker.

Kuliss är en utställning som visar fotografier av fotografen Björn Abelin; och det ges även ut en bok med samma titel, där bildurvalet skiljer sig något från det i utställningslokalerna. Texterna till boken har skrivits av författaren Ditte Feuk.

kuliss vägg sex bilder

Kungliga Baletten är ett av världens äldsta danskompanier, och även Sveriges största.

Abelins fotografier är tagna i kulisserna (därav namnet) vid Kungliga Balettens repetitioner och föreställningar, och visar dansarna på ett otraditionellt sätt, utan den perfekta, leende och glittriga fasad som ofta förknippas med bilder på artister. Kungliga Baletten är ett av världens äldsta danskompanier och även Sveriges största. Det är en ursprunglig del av Kungliga Operan i Stockholm och grundades så tidigt som 1773.

kuliss vägg tre bilder

På Sven-Harrys visas 66 foton totalt, tagna vid sju olika uppsättningar som Abelin har följt sedan 2013.

Björn berättar att det var flera utmaningar förknippade med projektet. Han kom ju in lite som en utomstående och liksom störde i dansarnas annars ganska skyddade träningsmiljö. Målet var redan från starten att han skulle komma dem så nära att de till sist inte märkte av honom. Så nära att de slutade posera när de fick syn på honom. Och till sist var han där – åtminstone bitvis [Björn nämner själv den bild som är högst upp i artikeln som ett exempel på en sådan situation].

kuliss kollage kuliss

Det var inte någon enkel uppgift rent fysiskt att ta bilderna. Utrymmena bakom scenen är väldigt trånga och fotografen fick varken störa dansarna eller synas för publiken.

På Sven-Harrys visas 66 foton totalt, tagna vid sju olika uppsättningar som Abelin har följt sedan 2013. Det var inte heller någon enkel uppgift rent fysiskt att ta bilderna. Utrymmena bakom scenen är väldigt trånga och han fick varken störa dansarna eller synas för publiken. I en av utställningssalarna har man ställt upp en del av en teaterkuliss från Kungliga Operan och Björn demonstrerar för oss besökare hur han ofta har stått inklämd och knappt ens kunnat vinkla kameran under sitt arbete.

Kungliga Operan har lånat ut dräkter och kulisser som utgör en del av utställningens scenografi.

Bakom balettens kulisser är det som en egen, hemlig och lite sluten värld. Det vet alla som har någon form av relation till denna vackra och extremt krävande konstart. Det är en snabbhet, intensitet och lyhördhet, där dansarna har en fysik som motsvarar elitidrottare och reagerar ögonblickligen på även ett det mest otydliga mummel från sin instruktör. Samtidigt finns det en närhet och intimitet i gruppen, där man sitter i varandras knän, hänger och kramar på varandra och liksom står i varandras andedräkt på ett annat sätt än de flesta ickedansare skulle göra. Och det senare är för övrigt ett ganska tillförlitligt sätt att urskilja en dansare i en blandad grupp av människor

kuliss vägg intimt

Hos dansare finns det en närhet och intimitet i gruppen, där man liksom står i varandras andedräkt.

”Som dansare måste man älska att repetera. Framträdandet får inte vara målet”, säger Björn och berättar sedan att han har gripits starkt av den passion som han har fått uppleva under arbetet med Kuliss. ”Professionell dansare blir man inte av en slump. Det är ingen quick fix och nålsögat är för trångt”, bekräftar hovdansare Anneli Alhanko, som är på plats under vernissagen för att officiellt inviga utställningen. ”För mig är dans magi”, fortsätter hon sedan med ett stort leende: ”Och man behöver faktiskt inte förstå det – man kan tillåta sig att bara njuta”.

kuliss kollage stång

Som dansare måste man älska att repetera. Framträdandet får inte vara målet.

Utställningen Kuliss, med fotografier av Björn Abelin, pågår fram till den 22 oktober på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm.

Foto (av fotografierna): Johanna Bergström

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *