Glenmorangie korar Svante Lindberg till ny cocktailmästare

Glenmorangie featured
Whiskytillverkaren Glenmorangie arrangerade för andra året i rad cocktailtävlingen The North, The Cooper & Men of Tain, som hölls på First Hotel Reisen i Stockholm.

Utav ett stort antal inskickade bidrag hade man valt ut tio stycken finalister som under våren har fått utbildning, i form av workshops kring Glenmorangies historia, traditioner och ritualer, med den kände barprofilen Robert Radovic.

De tio finalisterna hade också skapat varsin cocktail, som är deras personliga tolkning av Glenmorangie. Dessutom hade de, i samarbete med fotografen Hampus Danielsson (tillika före detta bartender) tagit varsitt porträtt med drinken och sig själva.

Glenmorangie robert

Domare Robert Radovic in action bakom bardisken.

Bedömningen av tävlingen gjordes enligt kriterierna: smak och kvalitet på drinken, utförandet av fotografiet samt ambassadörsskap, det vill säga hur väl man representerar Glenmorangie, och utfördes av en jury bestående av Linda Hellman, Brand Manager för Glenmorangie Sverige, Robert Radovic, seniorkonsult på Liquid Management och Jonas Kleerup, väletablerad kurator och konstkritiker. Samtidigt pågick det också en onlineröstning, där allmänheten kunde rösta på bästa fotografi.

Svante har åstadkommit en genomgående ärlig och fin presentation, med god kunskap om Glenmorangie, vilket gör honom till en värdig ambassadör för varumärket.

Det var en rad riktigt kreativa bidrag som presenterades på finaldagen och alla deltagarna hade verkligen tänkt till och lagt sin personliga touch i drinken, och i fotografiet. Allra bäst lyckades Svante Lindberg, från Americain på Scandic Haymarket, med sin cocktail Pictish Fashion och ett porträtt där han hade låtit fotografen tredubbla sig själv, i tre olika stadier av att skapa och konsumera drinken.
Glenmorangie cranberry

Som välkomstdrink bjöds vi på förra årets vinnardrink, Glentlemen, som har tagits fram av Patrik Jdeidani från Österlånggatan 17 och innehåller bland annat portvin och lingonsirap.

Under sin presentation berättar Svante att han har en speciell förkärlek till whisky som, enligt honom själv, sträcker sig tillbaka till hans första möte med drycken, då han på Midsommarafton det året han fyllde fyra råkade komma över en släktings flaska av misstag. Glenmorangie ser han som en somrig whisky, med fräscha citrustoner, som han ville komplettera och spinna vidare på i sin cocktail.
Pictish Fashion består av Glenmorangie Original, ett Sancerre-vin (en ”gräsig” Sauvignon Blanc), sockerlag på honung, Belsazar White (vermouth), äpple och jordgubbar, absinthe och omald kardemumma. ”Honung och whisky är en erkänt bra kombination. Absinthe hade jag i mest för att det är gott och kardemumman för att ge värme åt smaken”, förklarar Svante medan han rutinerat hackar iskuber till sina tävlingsbidrag.
Glenmorangie cocktail2

I brist på en bra bild på vinnardrinken så kommer här Victor Klings tävlingsbidrag, med campari och ugnsbakad apelsin. Victor är till vardags barchef på The Dubliner/Punsch i Halmstad.

Namnet, Pictish Fashion har inspirerats av Glenmorangies logotyp, en kvadrat med ett sirligt folkloristiskt mönster på. Under förberedelserna inför tävlingen blev Svante nyfiken på symbolen och efter att ha gjort lite efterforskningar kom han fram till att den kommer från en uråldrig sten som ristades av pikterna, ett folk som bodde i Skottland under främst Antiken och tidig Medeltid.
När jag jobbar med något jag känner passion för så kommer resten naturligt. Det kanske var därför jag vann idag.
Juryns slutliga motivering till segern inkluderade att Pictish Fashion är komplex och har en överraskande sammansättning av nya smaker. Dessutom hade Svante genomgående åstadkommit en ärlig och fin presentation, med god kunskap om Glenmorangie, vilket gör honom till en värdig ambassadör för varumärket.
Glenmorangie svante

Vinnande Svante Lindberg intervjuas av Glenmorangies svenska Brand Manager, Linda Hellman, efter tävlingen.

”Jag tycker genuint om Glenmorangie, och whisky överhuvudtaget. Och när jag jobbar med något jag känner passion för så kommer resten naturligt. Det kanske var därför jag vann idag”, säger, en möjligen lite förvånad och omtumlad, Svante efter prisutdelningen.
Efter att ha smakat mig igenom i princip alla deltagande drinkar så verkar det absolut som att juryn har funnit en värdig vinnare. Pictish Fashion känns okonstlad och på samma gång exklusiv, med en härlig kombination av fräschör, sötma och rundhet. Och väldigt snyggt att göra en subtil och väl researchad historisk referens med drinkens namn, vilket samtidigt har en riktigt modern och elegant klang. Helt klart ett bra tillskott till Americains barmeny.
Foto: Johanna Bergström

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *