Zacapa lanserar Nuet – en smakupplevelse i digital tystnad

Zacapa nuet

Romtillverkaren Zacapa presenterar Nuet, en pop up-restaurang i turnéform. Temat är att vara här och nu, och att uppleva måltiden tillfullo, med alla sinnen och utan distraktion.

Idag lever vi i ett samhälle som snurrar allt snabbare och där den ständiga uppkopplingen gör att många känner sig tvingade att vara tillgängliga dygnet runt, privat som yrkesmässigt.

I ett sådant samhällsklimat blir det allt viktigare att stanna upp, ta pauser och reflektera. Samt att ta sig tid och ro att verkligen uppleva sina sinnesintryck, och njuta av dem. Men just det är samtidigt ganska svårt, omgiven som man är av blinkande notiser, kommentarer och gillningar, som envist pockar på ens uppmärksamhet. Och det är detta Zacapa har tagit fasta på för projektet Nuet, där en del av konceptet innebär att man lägger ifrån sig sin telefon under hela måltiden, för att istället helt ge sig hän åt smaker, dofter och synintryck.

Zacapa nuet Maria

Maria G Dasic, från Diageo, presenterar Nuet under restaurangens genrep.

I restaurang Nuet samarbetar Zacapa med stjärnkocken Edin Dzemat, vinnare av Kockarnas kamp 2016, och bartendern Jonas B. Andersen, tidigare i år utsedd till Nordens bästa bartender. De två välrenommerade mat- och dryckeskreatörerna har tillsammans tagit fram en otraditionell meny, där fokus ligger på råvaror, texturer och smakstrukturer, snarare än på typiska maträtter och förväntade smakmatchningar.

Man ville ta fram mat och dryck som rörde sig i samma universum.

Edin berättar att han till vardags ofta lämnar över till sommeliern att välja ut passande dryck för de maträtter han skapar. Här har istället han och Jonas jobbat tätt tillsammans för att utveckla kombinationer av mat och dryck som kommunicerar på ett speciellt sätt. Det har varit en lång process, och inneburit en hel del experimenterande fram och tillbaka, innan de båda var nöjda med resultatet.

Zacapa nuet förrätt

En av rätterna. Vad det är avslöjas först efter restaurangturnéns slut.

”För mig var det viktigt att jag inte replikerade maträtten med min cocktail”, säger Jonas och förklarar att man ville ta fram mat och dryck som rörde sig i samma universum, utan att för den skull drycken var en kopia av maten. Precis som måltiden hos Nuet är tänkt som en ögonöppnare för gästerna så blev projektet ett nytt och intressant sätt att arbeta på för både Edin och Jonas.

Jag var inbjuden att delta vid ett exklusivt genrep av restaurang Nuet, som hölls på Lydmar Hotel i Stockholm, precis som det första offentliga eventet kommer att göra. På plats var, förutom Edin och Jonas, också smakexperten Mischa Billing, känd från bland annat Sveriges Mästerkock på TV4, Maria G Dasic, nordisk PR‐manager på Diageo Reserve, samt brand ambassador Mikael Lundén.

Zacapa nuet drink

Jonas B. Andersen i färd med att preparera en av kvällens drinkar. Foto: Johanna Bergström

Till att börja med lade vi alltså ifrån oss våra mobiltelefoner, smart watches, aktivitetsarmband, kameror och liknande, för att inte plocka fram dem igen förrän efter måltidens slut. Till vårt förfogande hade vi istället fått ett litet kit med anteckningspapper och en penna, för att kunna göra egna noteringar om mat och dryck, och om upplevelsen i sin helhet.

En viktig del av middagen var att experimentera och prova sig fram med smaker och strukturer.

En viktig del av middagen var att experimentera och prova sig fram med smaker och strukturer. Vad är till exempel skillnaden om man sväljer maten först och sedan drycken, eller tvärtom, eller båda samtidigt? Och hur förhåller sig mat och dryck till varandra? Är det en symfoni av smaker? Eller snarare två olika ackord som spelas parallellt? Och hur upplever man det? Går det att beskriva i ord, eller är det enklare att rita upp?

Zacapa nuet edin och jonas

Edin, till vänster, och Jonas, kreatörerna bakom den spännande menyn.

Något som jag tyckte var spännande var hur utseendet, på framför allt dryck, kan skilja sig från smaken och det överraskningsmoment som detta innebär när man tar den första klunken. Annars är hela smaksinnet, och vilka faktorer det påverkas av, samt vilka associationer och signaler det kan sända ut, ganska fascinerande. Och det var väldigt intressant att få nörda ned sig lite i en digitalfri måltidupplevelse, och verkligen utforska mat och dryck i lugn och ro. Vi gissade, tänkte och tyckte och försökte sätta ord på det vi upplevde, utan att det egentligen fanns något rätt och fel. Och kanske gick man därifrån lite vaknare än innan, tre goda cocktails till trots.

Zacapa nuet blommor

Var då kvällens värd, Zacapa, inkluderad i menyn? Hos oss prydde den i alla fall bordet. Foto: Johanna Bergström

Pop up-restaurangen Nuet gästar Lydmar Hotel i Stockholm den 5 april, Johannes Kök i Linköping den 6 april och därefter Sjömagasinet i Göteborg den 26 april. Bokning på Lydmar sker via hotellets bokningssystem och hos Johannes Kök samt Sjömagasinet bokar man per telefon. Middagen kostar 995 kronor och innebär en tvåtimmars sittning, i digital tystnad och med sensoriskt fokus. 

Foto, där inget annat anges: Alma Vestlund / Studio Emma Svensson 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *