Componibili – 50-årsjubileum för en designklassiker

Componibili 50 Kartell featured

Lorenza Luti, marketing and retail director för det italienska livsstilsmärket Kartell, var nyligen i Stockholm för att bland annat presentera vårens fina modekollektion. Men hennes besök hade också en annan anledning, nämligen 50-årsjubileumet av Kartells stapelbara möbelklassiker Componibili.

”Kartell har ingen specifik ’stil’ i sin design. Istället jobbar vi med know-how, funktion och innovation, för att ge varje föremål rätt känsla och personlighet”, säger Lorenza. Och kanske är det just på grund av detta arbetssätt som Componibili, med flera av märkets produkter, har överlevt och blomstrat så pass länge.

Vi jobbar med know how, funktion och innovation, för att ge varje föremål rätt känsla och personlighet.

När Componibili designades, på sent 1960-tal, blev den unik i sitt slag. Istället för att ha skapats med ett bestämt syfte var Componibili mångsidig och funktionell, och fungerade för många olika användningsområden och i, mer eller mindre, hemmets alla rum. Det passade bra ihop med hur levnadsförhållandena förändrades på den tiden och bostäderna blev allt mindre. Genom att kombinera två eller flera enheter av Componibili kunde man nu variera sitt möblemang i det oändliga, även när man kanske senare flyttade till ett större boende. Därtill var ABS-plast, som Componibili tillverkades i, något helt nytt inom möbelproduktion, och det var också här någonstans som plast började få sitt kulturella värde och sin status som ett framtidens material.

Componibili 50 Kartell röd

En klassisk röd Componibili, längst till höger, i gott sällskap av delar ur Kartells övriga sortiment.

Componibili blev snabbt en storsäljare, speciellt i Skandinavien och då främst i Danmark. Genom åren har den sedan fått behålla sin unika form och dito DNA. Med några års mellanrum tar man in nya färger och bland annat finns det numera en kollektion med fina metallfinisher, i guld, silver, krom och koppar, som ger en lite lyxigare, mer dekadent känsla.

Vi älskar tidlösa produkter.

En annan nyhet är att man har tagit fram en ny gjutform för Componibili. Det kan låta som en bagatell, men alla som någon gång har jobbat med den typen av formar vet att det är en komplex och delikat process. Nytt för i år är dessutom att Componibili för första gången kommer i en modul med 4 våningsplan, i tillägg till de existerande modellerna med ett, två och tre plan. Idén till att ta fram en högre enhet fick man från den utställning som Kartell har på det egna museumet i Milano. Där var de mindre modellerna staplade på varandra. Det såg snyggt och maffigt ut och man bestämde sig för att skapa en version som var högre i sig själv.

Componibili 50 Kartell guld

I bakgrunden syns Componibili i de nya, exklusiva metallfinisherna. Väskan längst fram är från Kartells modekollektion för SS17, som har tagits fram i samarbete med accessoardesignern Paula Cademartori.

Lagom till 50-årsjubileumet har Kartells flaggskeppsbutik i Stockholm fått en elegant installation med ett antal Componibili i olika höjder och färger (se presentationsbild, ovan). Installationen har inspirerats av en liknande uppsättning, där Bloomingdales i New York, för en retrospektiv utställning, byggde upp en tolkning av stadens berömda skyline på motsvarande sätt!

Det blir nog fler jubileum framöver.

Componibili urlanserades på Salone del Mobile i Milano 1967, under namnet Mobili 4970/84. Möbeln är flerfaldigt uppmärksammad och prisbelönt, och finns idag bland annat utställd på Centre Georges-Pompidou i Paris och som en del av den permanenta utställningen på MoMa i New York. Även om Componibili antagligen är den mest välkända av Kartells framgångsprodukter så är det långt ifrån den enda som har funnits kvar och varit fortsatt efterfrågad genom åren. En viktig del av företagets filosofi är nämligen att sträva efter att ta fram föremål som ska hålla länge, både slitagemässigt och designmässigt. ”Vi älskar hållbara och tidlösa produkter. Det blir nog fler jubileum framöver om det ska fortsätta såhär”, säger Lorenza och ler stort. Sedan förklarar hon att de designtrender som har vuxit sig starka under de senaste 10 till 15 åren, med element som funktionalitet, avskalad estetik och influenser från 1960-talet, säkert har hjälpt till att lyfta Componibilis popularitet ytterligare. Och jag kan inte låta bli att fundera på om det kanske är tvärtom? Har Componibili i själva verket varit med om att skapa de trenderna?

Foto: Johanna Bergström, i Kartells Stockholmsbutik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *