Kartell à la mode i samarbete med Paula Cademartori

Kartell à la mode Paula Cademartori

Lorenza Luti, marketing och retail director för det välrenommerade italienska designföretaget Kartell, var nyligen i Stockholm för att bland annat presentera vårens nyheter. Lyx.se hade tur och fick en pratstund med Lorenza, som här berättar mer om Kartells modesamarbete med den färgstarka accessoardesignern Paula Cademartori.

Kartell tillverkar annars främst designprodukter, i kvalitetsplast, för hemmets olika rum och behov. För ett antal år sedan kom de dock, lite av en slump, in på modespåret när de gjorde scenografin för en show under Milanos modevecka. Scenografin bestod av olika transparenta plastmaterial och då föddes idén hos Kartell till att göra ett par transparenta plastskor. Sedan dess har märket samarbetat med ledande modedesigners för sina accessoarkollektioner, som går under det gemensamma namnet Kartell à la mode.

Kartell à la mode Paula Cademartori_numeroventuno

De stilrena rosettsandalerna är från Kartells samarbete med N°21.

Ett av de första samarbetena som gjordes var med det italienska märket .normaluisa, där signaturprodukten blev en tvåfärgad ballerinasko, med colour block-effekt. Lorenza förklarar att det är betydligt svårare att tillverka skon i två separata färger på det här sättet, än vad det kan se ut vid första anblicken. Effekten får man till med en speciell injiceringsmetod, och det ligger en hel del forskning bakom projektet, innan man kunde påbörja produktionen.

Vi letar efter designers med starkt eget formspråk för våra samarbeten.

Att utöka sin verksamhet också med modeprodukter blev ett spännande sätt för Kartell att föra sitt DNA vidare i ett större lifestyle-sammanhang, och på så sätt nå nya kunder och distributionskanaler. À la mode-kollektionerna säljs främst i exklusivare klädbutiker och varuhus och brukar då skyltas med hjälp av Kartells inredningsprodukter, vilket såklart ger en väldigt snygg och slagkraftig enhet.

Kartell à la mode Paula Cademartori_detalj

Paula Cademartoris kollektion för Kartell är dekorerad med naturtrogna blommor.

Kartells accessoarkollektioner har varit väldigt uppskattade, både av märkets befintliga kunder och från modevärldens sida. Därför bestämde man sig efterhand för att öka sin modesatsning ytterligare och har genom åren samarbetat med etablerade varumärken som Moschino, Christian Lacroix och italienska N°21, NumeroVentuno. Samarbetena håller normalt sett på i ett till två år, så ett par säsonger, och ett urval av produkterna stannar därefter kvar i produktion, efter respektive säsongs slut. Kollektionerna brukar presenteras i ett speciellt annex i det lyxiga Milanovaruhuset La Rinascente, tillsammans med andra spännande och edgy varumärken.

Produktionsteamet hatade mig på slutet.

Lorenza förklarar att eftersom det är små kollektioner med få och ikoniska produkter letar Kartell efter designers med starkt eget formspråk för sina samarbeten. Men det är också väldigt viktigt att de har samma linje, fil rouge, som Kartell i sitt tänkande och sin mentalitet. För våren 2017 är det som sagt den uttrycksstarka Paula Cademartori som har designat säsongens À la mode-kollektion. Samarbetet består av en sandal och en väska och går i en lekfull och färgglad, tropisk stil. Inspirationen har Paula hämtat från sina brasilianska rötter, och närmare bestämt den exotiska botaniska trädgården i Rio de Janeiro.

Kartell à la mode Paula Cademartori_väska rosa

En av färgställningarna för vårens härliga väska. Lorenzas favorit är dock den i presentationsbilden, ovan.

Väskorna, Parati, har färgats in med injicering, precis som ballerinaskorna som nämndes ovan, och är rikt detaljerade med naturtrogna, tredimensionella blommor (orkidéer, dahlior, pioner, smörblommor och anemoner) som dekoration. Varje blomma krävde sin egen unika gjutform för tillverkningsprocessen och det var en hel del testande fram och tillbaka innan man var helt nöjd med resultatet. ”Produktionsteamet hatade mig på slutet”, säger Lorenza och skrattar. Sandalen, Claudia, går i samma stil som väskan och båda produkterna bär ett hjärtformat handtecken, som får symbolisera den universella och ack så viktiga kärleken.

Varje blomma krävde sin egen unika gjutform för tillverkningsprocessen.

SS17 är Paula Cademartoris första säsong i samarbetet med Kartell och nu blickar man såklart framåt mot höstens kollektion, som kommer att bestå av ett par stövlar, med blomdetaljer i samma stil som för våren, samt en elegant kuvertväska, i transparent material och med ett elegant reliefmönster. Lorenza förklarar att, gällande väskan, är alla lager i reliefen olika tjocka, vilket, enkelt uttryckt, gör tillverkningsprocessen väldigt komplex, precis som för blomdekorationerna.

Kartell à la mode Paula Cademartori

Jag bara älskar de underbara sandalerna. Särskilt den pastelliga varianten, till höger. Foto: Kartell

Sandalerna från vårkollektionen har [i skrivande stund] inte kommit till Kartells Stockholmsbutik än, så jag får nöja mig med att sukta efter väskorna, och förundras över de vackra blomdetaljerna. Båda produkterna känns onekligen som den ultimata färgklicken för att lyfta min typiskt skandinaviska standard-outfit, som vanligen går i nyanser av svart och jeans.

Foto, där inget annat anges: Johanna Bergström, i Kartells Stockholmsbutik.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *