Fotografiska visar Patrick Demarchelier

patrick demarchelier lumiere fotografiska_featured

Fotografiska visar Lumière, en unik samling på 94 bilder tagna av den otroligt uppskattade och välrenommerade franske modefotografen Patrick Demarchelier. Demarchelier har, under hela sin över 40 år långa karriär, samarbetat med många av de stora modehusen och modemagasinen. Men han har också fotograferat andra kändisar, som skådespelare och artister. Och inte minst var Demarchelier under flera år Prinsessan Dianas personliga fotograf, den förste icke-brittiske fotografen att bli anlitad av det brittiska kungahuset. Något som understryker såväl hans yrkesmässiga, som också sociala och personliga, kompetenser.

patrick demarchelier lumiere fotografiska_artister

Demarchelier är mest känd som modefotograf. Men har har också fotograferat många artister och skådespelare genom åren.

Patrick Demarchelier började sin fotografiska bana med en gammal Kodak-kamera som han fick i present av sin styvfar. Därifrån gick han vidare via den lokala fotobutiken i Havre, hans barndomsstad, till Paris, där han av en slump fick jobb på en byrå som gjorde modellportfolios. Och det var så Demarchelier kom in på just modefotografi.

Inom fotografi är varje dag ett nytt äventyr. Och det är det som inspirerar mig.

Han hade själv ingen direkt anknytning till fashion utan det har hela tiden varit främst fotograferandet per se han brinner för. Inspirationen i början kom mycket från de stora modetidningarna: ”Mademoiselle och så. Harper’s Bazaar var helt fantastisk på den tiden”. Patrick beskriver sig själv i modesammanhang som en typisk jeansmänniska. Och vid presslanseringen av Lumière bär han, befriande nog, färgglada, och väl ingångna, gymnastikskor – till just ett par jeans.

patrick demarchelier lumiere fotografiska_HB

Som ung fotograf hämtade Demarchelier mycket av sin inspiration från den tidens stora modemagasin. I mitten är ett av hans egna jobb för Harper’s Bazaar.

”Jag är inte så galen i mode”, säger Demarchelier och förklarar att för honom handlar det mer om att fotografera människor, och att lyfta fram deras karaktär som individer. Han tycker inte om att dirigera eller regissera för mycket, utan brukar småprata istället, och jobba ganska snabbt och intuitivt, för att få modellen att slappna av och våga utforska nya sidor av sig själv.

Demarchelier bor sedan länge i New York, med sin fru Mia och tre barn. Han berättar att tanken från början var att han skulle stanna där i 6 månader. Men som så ofta är fallet återvände han i slutändan aldrig till Paris. Ända sedan början av sin yrkesbana, både i Europa och senare i New York, har Demarchelier jobbat mycket tillsammans med den walesiska modelegendaren och före detta modellen Grace Coddington, numera editor at large för amerikanska Vogue. Och det är ingen mindre än Grace som skriver introduktionstexten till Lumière, som finns att läsa direkt vid ingången till utställningen.

patrick demarchelier lumiere fotografiska_bonnie

Den här serien, med modellen Bonnie Berman, var ett av många projekt som Demarchelier gjorde tillsammans med modelegendaren Grace Coddington, som också har skrivit introduktionstexten till Lumière.

”Jag siktade högt när jag frågade Grace om hon ville skriva texten. Och vi är mycket glada och stolta över att hon accepterade”, säger utställningsansvarig Pauline Benthede och berättar att man i princip inte har gjort några justeringar alls från Graces originaltext. Själv blir jag lite lätt starstruck över att Coddington, som jag ser som en stor förebild inom modevärlden, närvarar vid pressmötet.

För Demarchelier går personlighet före traditionell skönhet i hans arbete. Och han förklarar att enligt honom finns skönheten överallt, hos alla människor. Den verkliga skönheten sitter dock på insidan, och det är fotografens roll att lyfta fram den med sina bilder. Han har själv jobbat med flera olika typer av kameror och tekniker genom åren, men anser i slutändan att de egna ögonen är den bästa kameran, och ser själv ständigt nya bilder runt omkring sig.

patrick demarchelier lumiere fotografiska_kate moss

För Patrick Demarchelier är ögonen den bästa kameran. Och han ser ständigt nya bilder runt omkring sig.

”Inom fotografi är varje dag en ny utmaning och ett nytt äventyr. Och det är det som inspirerar, det är det jag älskar”, fortsätter Demarchelier och förklarar att han många gånger arbetar ganska spontant under sina fotograferingar, utan att ha en utstakad plan innan han kommer till studion. Han är berömd för sin förmåga att ständigt förnya sig själv som konstnär. Och jobbar fortfarande, efter så många år i branschen, efter devisen att prova sig fram, och lära sig av processen, för att ständigt söka sig vidare och utvecklas. Inspirerande!

Patrick illustrerar sin strävan till utveckling och förnyelse med att förklara att det bästa fotot han någonsin har tagit är ”det han kommer att ta imorgon”. Favoritbilden av de som ställs ut på Fotografiska är dock porträttet av hans hund, Puffy: ”Han vet inte vad en kamera är för något. Utan bara tittar kärleksfullt på mig när jag fotograferar honom”.

patrick demarchelier lumiere fotografiska_dansare

En av mina favoriter från utställningen är denna underbara bild, med dansare som övar i sin studio.

Lumière är en slående vacker utställning. Det är överallt en lekfullhet och glädje i bilderna, som visar hur skicklig Demarchelier är när det gäller att samarbeta med varje enskild modell, och få var och en att slappna av och känna förtroende – och självförtroende – framför kameran. Namnet själv, Lumière, är delvis en hyllning till Demarcheliers franska ursprung. Men också en referens till ljuset – ett av fotografins allra viktigaste element. Och, rätt använt, fotografens bästa vän i sitt hantverk. Något som Patrick Demarchelier, om någon, vet att utnyttja till perfektion.

Utställningen Lumière, med verk av den franske stjärnfotografen Patrick Demarchelier, visas på Fotografiska den 24 februari-14 maj 2017.

Foto (av fotografierna): Johanna Bergström

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *