Hon ger oss capen för alla tillfällen

cape sweden new york_Foto: Charlie Bennet

Ida Bengtsson ville skapa ett dressat alternativ till kavajen, koftan och jackan och ur den idén föddes Cape Sweden. Företaget grundades våren 2014, i samband med att Ida var mammaledig och hade lite extra tid över för att sy. Hon hade sytt upp en cape till sig själv och fick så många förfrågningar varifrån den kom att det blev ganska naturligt att utveckla den kreativa hobbyn till ett företag.

Ida jobbar till vardags som bostadsrättschef på ett större fastighetsbolag. Genom sitt jobb hade hon dels lagt märke till att kvinnor i businessvärlden ofta ser lite tråkiga ut klädmässigt. Dels såg hon ständigt sina kvinnliga kollegor, då de frös inne på kontoret, ta av sig sina tjusiga kavajer och istället dra på sig noppriga koftor, för att värma sig i draget från luftkonditioneringen.

cape sweden ida bengtsson_Foto: Charlie Bennet

Ida i New York, där också de fina kampanjbilderna är tagna. Kappan är från Cape Swedens vinterkollektion för 2017. Foto: Charlie Bennet

Det störde Ida att man som tjej blev tvungen att klä ned sig på det här sättet. Hon insåg att med en cape i rätt material håller man sig varm på ett helt annat sätt, men utan att tumma på stilen. Capen är istället elegant och andas pondus, på samma gång som den känns modern och tidlös.

Cape Swedens caper tillverkas i 100 % kokt ull och är alla fodrade, så att man ska kunna bära dem både ute och inne. Ida lägger stor vikt vid alla delar av produktionen och plaggen är väldigt genomarbetade, med fina detaljer och hög kvalitet på såväl material som sömnad och finish.

En cape är lika självklar, funktionell och snygg i stallet, som på skogspromenaden, på kontoret eller på lunchen vid Stureplan.

Produktionen sker i Litauen och Ida berättar att det var viktigt för henne att ha fabriken så pass i närheten att hon enkelt kunde åka dit med jämna mellanrum. På det sättet får hon större trygghet och kontroll samt även en bättre relation med sina samarbetspartners. Det var självklart en hel del arbete både med att hitta rätt fabrik men också med att hitta rätt ullkvalitet samt att få saker som knappar, logotype och spännen precis så som hon ville ha dem. Men arbetet lönar sig helt klart och, som Ida själv säger, ”Man ser att det är en Cape Sweden”. Hennes caper liknar inga andra på marknaden.

”Klädsömnad är en form av skapande som är väldigt rolig”, säger Ida, som alltid har älskat att sy och på det sättet har fått med sig relationen till hantverket från barnsben. Hon fick sin första symaskin (och fria händer med sin kreativitet) när hon var 8 och kunde sy färdiga kläder långt innan hon började i syslöjden. Ida brukade sy tillsammans med sin mamma och syster och hade som ung ofta nya, egenhändigt sydda kläder, inklusive bal- och studentklänningar.

cape sweden vit cape_foto: Charlie Bennet

En cape passar lika bra på 5th Avenue i New York som för en promenad på den svenska landsbygden. Foto: Charlie Bennet

Ida kommer från en familj som är kreativ, och där hantverk och kvalitet alltid har värderats väldigt högt. Men det är också en familj av entreprenörer, vilket har varit till stor inspiration för Ida, men även en bra hjälp när det gäller praktiska saker, som att bygga varumärket eller att ta fram en hemsida.

Ida berättar att hon också har stor nytta av sin erfarenhet från byggbranschen. Det gäller allt från att rita mönster, som hon ju känner till från byggritningar, till förhandlingsteknik, tidsplaner, prioriteringar och att behålla överblicken.

Cape Sweden blev något av en jättesuccé redan från starten. Företaget sålde över 20 gånger mer än beräknat under den första säsongen och har fått stor spridning via TV och sociala media. Inte minst eftersom de stilrena och exklusiva plaggen har blivit en stor favorit också bland kändisar och artister. ”Det är återförsäljarna som ringer mig – inte tvärtom”, säger Ida och ler.

Cape Swedens fantastiska modell Hannah, i vårfärgerna vit och sand.

Cape Swedens fantastiska modell Hannah, i vårfärgerna vit och sand.

Cape Sweden är ett tidlöst märke som jobbar ur ett långsiktigt och hållbart perspektiv, såväl när det gäller design som även lönsamhet och expansion. Snitten är stilrena och paletten går i vackra jordnära färger, som aldrig blir omoderna utan passar säsong efter säsong. Med genomtänkta och eleganta detaljer ges plaggen sedan extra touch och personlighet för att verkligen stå ut och synas i mängden, utan att för den delen skrika för högt. Dessutom är capen ett mångsidigt och på något sätt världsvant plagg, som på ett otvunget sätt passar för alla åldrar och i flera olika sammanhang. En cape är lika självklar, funktionell och snygg i stallet, som på skogspromenaden, på kontoret eller på lunchen vid Stureplan.

För framtiden är Ida noga med att påpeka att Cape Sweden, sitt namn till trots, inte stannar vid enbart caper. Hon har redan utvidgat kollektionen med en serie eleganta kappor, i samma stil som caperna. Nästa steg skulle kunna bli att ge sig in på herrmarknaden, där Idas produkter antagligen har mycket att vinna på sin genuina kvalitet och lyxiga känsla. Idag har Cape Sweden 20-talet återförsäljare i Sverige och målet är nu att bredda sig på den europeiska marknaden och även att snegla över mot USA.

Till vardags har Ida som sagt en chefstjänst inom fastighetsbranschen. Hon är dessutom relativt nybliven trebarnsmamma när vi träffas. Och driver alltså ett blomstrande, och starkt växande, modemärke inom premiumsegmentet vid sidan av sina övriga åtaganden. Hur går det ens ihop? ”Jag var kvar på BB i tre dagar. Sedan var det fullt ös med Cape Sweden igen”, säger Ida skrattande. Sedan berättar hon att en del av hennes nyckel till framgång är att hon är bra på att prioritera och på att vara i nuet och släppa sådant som inte är relevant just där och då. På kontoret är det fullt fokus på jobbet och hemma hos barnen är hon mamma till 100 %. Ingen onödig ångest som stör, eller halvhjärtat smygjobbande på telefonen.

”Fast det vore skönt att kunna klona sig ibland”, säger designern avslutningsvis, innan hon tar på sig sin stilrena kappa, från den egna vinterkollektionen för 2017, och ger sig av till sin mammavärld igen.

Foto, presentationsbild, ovan: Charlie Bennet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *