Pop House Hotel uppgraderar i musikens tecken – med liveframträdanden och nya temarum

Pop House Hotel_ABBA Gold

Ute på Djurgården, vid ett av Stockholms vackraste promenad- och turiststråk och med Gröna Lund, Skansen, Cirkus och Liljevalchs som grannar, ligger Pop House Hotel, inrymt i samma byggnad som berömda ABBA The Museum. Hotellet, som öppnade 2013, har 49 rum, varav ett antal sviter och minisviter, och hyser även restaurang och bar i lobbyn, vilken dessutom leder in till själva museet.

Pop House Hotel_Duvemåla

I Duvemåla-rummet återfinns detaljer och accessoarer såväl från den aktuella tidsperioden som från musikalens originaluppförande 1995.

Som ett led i projektet att uppfylla Björn Ulvaeus dröm om att skapa ett riktigt Musikens Hus i Stockholm, inviger nu Pop House Hotel två nydesignade rum med just musikteman. ”Det blir ju allt populärare med temarum inom hotellbranschen, men det är sällan man ser att det lyckas hela vägen. Nu tycker jag dock att vi har lyckats till 95 %”, säger Ingmarie Halling, museichef och curator, som också är den som har skapat interiören i de två nya rummen, tillsammans med scenograf Anna Söderberg.

Pop House Hotel_Duvemåla 2

Duvemåla-rummet andas frid och stillhet och modern teknik är diskret dold för att ge gästen möjlighet att riktigt landa i sin upplevelse.

Inför nypremiären av Kristina från Duvemåla i höst, och i samband med musikalens 20-årsjubileum år 2015, har ett av hotellets superiorrum nu gjorts om till Duvemåla-rum, med detaljer som handgjord tapet, sänggavlar från tidigt 1900-tal, ett pottskåp i allmogestil och, ute på terrassen, en platsbyggd gärdesgård. Modern teknik, som TV och minibar, är diskret dolda, för att ge gästen möjlighet att riktigt landa i en genuin upplevelse från förrförra seklet.

Pop House Hotel ABBA Gold

ABBA Gold-rummet, liksom flera av de andra sviterna, lämpar sig även för mindre möten och events.

I stark kontrast till stillheten i Duvemåla har hotellets andra temarum inretts som en hyllning till ABBA Gold, succéalbumet som släpptes 1992, 10 år efter det att bandet tog en paus i sitt spelande och vilket har sålt i över 30 miljoner exemplar, samt är den mest sålda skivan genom tiderna i popmusikens hemland, England.

Rummet i sig ska vara ett reseminne, något spännande att berätta för dem där hemma. – Ingmarie Halling, museichef och curator för ABBA The Museum

Som en symbol för framgångarna finner man här, fast förankrade och i tryggt förvar bakom lås och bom, bandmedlemmarnas privata guld- och platinaskivor. Inredningen, inklusive TVn, går likaså i guld, med en klotformad Tom Dixon-lampa som glittrande focal point. Rummet är en juniorsvit och lämpar sig, liksom flera av de andra sviterna, utmärkt även för mindre möten, events och mingel, inte minst i och med den generösa terrassen, med utsikt över Gröna Lund och Stockholms hamninlopp.

Pop House Hotel_utsikt

A room with a view: utsikt från ABBA Gold-sviten.

”Det pratas ju mycket om begreppet kulturturism – för dem som vill uppleva något annat än sol och bad på semestern”, säger Ingmarie Halling, och förklarar att hon tänker sig att det är den typen av gäst som kommer att boka in sig för en vistelse i något av temarummen.

Till exempel de som åker runt och ser alla uppsättningar av ’Kristina’. – Ingmarie Halling om vem som bokar in sig för en natt i Duvemåla-rummet

Rummet blir så ett reseminne i sig, något man vill dröja sig kvar i och berätta om vid hemkomsten. Slår projektet väl ut hoppas man även att det ska bli fler än två temarum i framtiden och Ingmaries dröm vore att få inreda alla hotellets rum och sviter efter olika musikrelaterade koncept.

Pop House Hotel_innergård

Pop House Hotel öppnar upp sin innergård för somrigt barhäng, livemusik och gäst-DJs.

Förutom sin satsning med temarummen, öppnar Pop House Hotel nu upp sin hittills sparsamt nyttjade innergård för uteservering och musikframträdanden. Med början i maj kan gästerna varje kväll, tisdag till lördag hela sommaren, njuta av livemusik och gäst-DJs. Programmet presenteras allteftersom på hotellets Facebook- och Instagramsidor och tanken är att ryktet ska sprida sig efterhand och bygga upp en allt större publik, med både stammisar och turister.

Man ska veta att det alltid händer något kul hos oss. – Pelle Lindberg, VD för POP Sweden

”Vi vill bygga ett ställe för människor som söker skönt barhäng. Man ska veta att det alltid händer något kul hos oss”, säger Pelle Lindberg, VD för POP Sweden, som äger hotellet och fastigheten. Bättre inramning en Djurgårdens mjuka grönska för sitt barhäng får man nog leta efter och nu är det bara att hoppas att gästerna hittar hit från Stureplan och Nytorget. Avståndet till innerstan är faktiskt försvinnande kort och det är knappt att jag ens hinner tänka klart tanken innan det är dags att hoppa av spårvagnen igen, vid Kungsträdgården.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *