Brittiska succékonceptet Burger & Lobster öppnar i Stockholm

Burger & Lobster Stockholm_lobster_hummer

Nu kommer det brittiska succékonceptet Burger & Lobster till Stockholm och beräknas slå upp portarna i början av juli, i de lokaler på Norrlandsgatan, som tidigare hyste Pontus! Matsal & Bar, bredvid Pocket. Och det är just Pontus [Frithiof] himself, som, tillsammans med restauratör och franchisetagare Thomas Dahlstedt, från MODIS restauranger, öppnar Skandinaviens första filial för den smått unika hamburgerkedjan.

På Burger & Lobsters meny finns endast tre rätter: hel hummer, hamburgare och Lobster Roll (en spröd brioche, fylld med fräsch hummerskagen). Alla tre till samma facila pris, 275 kr. Upplägget, med en enkel meny som begränsar det sedvanliga valet och kvalet, är tänkt att göra upplevelsen extra avkopplande och tillgänglig för gästen, medan desto större vikt läggs vid kvalitet på såväl maten som även service och helhet.

Burger & Lobster Stockholm_ Pontus Frithiof_Thomas Dahlstedt

Thomas Dahlstedt och Pontus Frithiof är de rutinerade och namnkunniga krögarna bakom Nordens första Burger & Lobster.

Under sommaren kommer restaurangen att ha öppet från 16.00, för att sedan, under augusti, öppna även för lunch. Lunchborden är bokningsbara, samt middagar för större sällskap, men i övrigt är det tänkt att vara ett spontant upplägg, där man helt enkelt blir uppskriven på en väntelista om det är fullbokat vid ankomst. Den stora baren på gatuplan utgör, med sin specialkomponerade meny och härliga atmosfär, en utmärkt väntsal för ändamålet och kommer säkert att bli ett hett AW-ställe även för icke-matgäster.

Good is not good enough! – Thomas Dahlstedt

”När jag köpte MODIS ville jag få företaget att sticka ut på något sätt”, säger Thomas Dahlstedt, och det är här Burger & Lobster kommer in i gruppens portfolio. Det var kärlek vid första ögonkastet när Thomas kom i kontakt med kedjans affärsidé för första gången, på en av deras restauranger i London, och även om Burger & Lobsters ägare till en början var tveksamma till att öppna i ett så ”litet” land som Sverige så ledde god personkemi till att man ändå kom överens till sist.

Burger & Lobster Stockholm_hamburgare

Hamburgaren består av 275 gram härligt mört Nebraskakött och serveras med perfekt frasiga pommes och en fräsch liten sallad.

”Kom överens” gjorde man i mars nu i år och sedan dess har det onekligen varit full rulle i lokalerna på Norrlandsgatan. ”Uttrycket ’på håret’ har fått en helt ny innebörd”, säger en lättad Pontus Frithiof då vi är där på förhandsvisning av restaurangen, och berättar att man har stått och skruvat ihop bord bokstavligen intill sista minuten.

Vi öppnar före Dubai och det känns skithäftigt! – Thomas Dahlstedt

”Good is not good enough”, säger Thomas Dahlstedt, med emfas på varenda stavelse, och betonar att när man har en så pass enkel meny så ska verkligen allt som går ut i till gästerna vara av absolut högsta kvalitet. Thomas berättar även att Burger & Lobster kommer att bli Sveriges största importör av hummer, där man beräknar ta in hela 2 ton av de dyrbara skaldjuren varje vecka.

Burger & Lobster Stockholm_Lobster roll

Signaturrätten Lobster Roll är ett måste att pröva. En precis lagom söt brioche, fylld med fräsch hummerskagen, där just själva hummern verkligen intar huvudrollen.

Angående menyn så finns det faktiskt vissa möjligheter till variation om man tittar noga. Hamburgaren, 275 gram, finns också som California Burger, med isbergssallad istället för bröd. Hummern, som väger runt 700 gram, går att få antingen kokt eller grillad och man erbjuder dessutom Big Boys, vilket är särskilt stora humrar som lämpar sig att dela på för ett par personer. Det går även att beställa en Split, vilken består av “två halva rätter”, för den som trots allt har svårt att bestämma sig, och dessutom kommer det att finnas ett mindre och växlande urval av förrätter och desserter, att inleda och avsluta måltiden med.

Idén bakom Burger & Lobster föddes när de brittiska ägarna, som på den tiden drev en steak housekedja, spånade idéer på hur de skulle kunna växla upp sitt affärskoncept ytterligare. Enligt ryktet kom formatet ”hummer och hamburgare” på tal över ett par drinkar och avfärdades först som ett skämt. Så småningom insåg man dock uppläggets potential och år 2011 öppnade den första filialen i Londons Mayfair. Idag finns det ett flertal restauranger i London och Storbritannien, samt en på Manhattan, och i höst öppnar även en enhet i Dubai, där man inväntar sin högsäsong för lanseringen.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *