Ikoniska och fashionabla Maruschka de Margò firar 20 år med ny flaggskeppsbutik

Vi är på celebert invigningsmingel, bara ett stenkast från Stureplan. Lokalen är full av kända personer, såväl väggar som småkakor skimrar av guld, och drinkarna serveras ur flaskor designade av Versace. Ändå är det den varma och välkomnande atmosfären i rummet som är det mest påfallande – visserligen i hård konkurrens med den eleganta ambiancen, ska tilläggas. Två otroligt tjusiga värdinnor glider runt i sin nya butik, ser alla, hälsar på alla och ler mot alla. Man skålar i champagne från svenskägda Hatt et Söner; stämningen är bra och inramningen – en fantastisk mélange av exklusiva modeplagg – är lysande.

I torsdags invigde ikoniska modeföretaget Maruschka de Margò sin nya flaggskeppsbutik på Grev Turegatan i Stockholm. Sedan 1994 har boutiquedrottningarna, tillika mor och dotter, Margò och Maruschka Fallai erbjudit sina kunder en mix av trendsättande och tidlöst mode och även varit först bland svenska företag med att lansera flera av världens främsta modemärken, så som Alexander McQueen, Dior och Herve Leger. Maruschka de Margò är idag även enda återförsäljare i Skandinavien av Versaces damkollektion.

Maruschka de Margò Grevturegatan

Bråda dagar inför invigningen av den nya butiken.

Förutom att ta in stora internationella designers söker Maruschka de Margò ständigt ny talang och jobbar mycket med att handplocka mindre märken, vilka de anser ha något extra att offerera sina kunder. Sedan starten 1994 erbjuder boutiquen även chica små tweedjackor i egen design, av material från samma väveri som Mademoiselle Chanel en gång i tiden startade. Jackorna finns i olika längder, för att passa olika kroppar, och är, kort sagt, helt bedårande.

”Vi vill hjälpa kunderna att få något speciellt” – Maruschka Fallai

Lagom till 20-årsjubiléet flyttar nu Maruschka de Margò till sina nya, större och mycket tjusiga lokaler i anslutning till Sturegallerian på Östermalm. Butiken är uppbyggd som ett litet varuhus i två plan, där bottenvåningen tillhandahåller jeans, jackor och stickat, samt landets största urval av modepäls. Övervåningen i sin tur är vikt för fest, och hyser ett enormt sortiment av sensuella och smickrande klänningar, alla speciellt utvalda av Maruschka och Margò själva. Dessutom erbjuds ett mindre urval av exklusiva doftljus och parfymer.

Maruschka de Margò Olvis klänning

Ein hübscher Rücken kann auch entzücken. Klänning från Olvis.

Butiken är coolt och samtidigt stilrent inredd, för att framhäva plaggen på bästa sätt. Bland inredningsdetaljerna märks en specialbeställd Birds Birds Birds-armatur av Ingo Maurer och självklart de gyllene ”tapeterna”, gjorda av tunna metallblad som försiktigt bankats ut på väggarna, vilket man fick inspiration till under ett besök på Spritmuseum. Stilsäkra och kreativa som de är har Maruschka och Margò själva varit med och utarbetat hela inredningsdesignen; och det är full fart med de sista förberedelserna, när vi är där och hälsar på ett par dagar innan ”the Grand Opening”.

Maruschka de Margo Birds Birds Birds Ingo Maurer

Specialbeställd Birds Birds Birds-armatur av Ingo Maurer.

I sitt nya butikskoncept erbjuder Maruschka de Margò en blandning av high-end fashion och affordable luxury, som ligger något lägre prismässigt, och därmed kan intressera en bredare kundkrets. Modebranschen förändras, berättar Margò Fallai, man måste vara mycket snabbare idag med att anpassa sig, både vad det gäller design och pris.

När ni ser tillbaka på er fantastiska karriär, vad är ni då speciellt stolta över, undrar vi nyfiket. Ingenting, svarar Margò snabbt, jag ser bara framåt. Och vi förstår genast hur butiken har blivit så framgångsrik. Här vilar ingen på några lagrar. Däremot är de båda damerna överens om att det är berikande att vara med och upptäcka nya, spännande märken och designers. Man får en speciell anknytning till ”sina” märken, berättar Maruschka, i och med arbetet med att leta fram dem och välja ut vilka delar av deras kollektioner man är intresserad av.

Margò Fallai

Margò poserar i en fantastisk biker-jacka i mink.

Kunden står genuint i fokus hos Maruschka de Margò och de är mycket noga med att skräddarsy sitt sortiment, genom att ta in plagg och märken som inte nödvändigtvis finns hos konkurrenterna. Servicen är alltid vänlig och ärlig och visst känner man sig otroligt välkommen och hemmastadd redan då man sätter foten på tröskeln. Många finare butiker känns snobbiga när man kommer in, säger Maruschka, och det kan göra kunderna rädda. Vi har som motto att alltid ge trevlig service!

”Walk in closet måste man ha, annars går det inte” – Margò Fallai

Om man vill ha lite mer personlig guidning, vad det gäller styling och val av plagg, så hjälper Maruschka de Margò mer än gärna till; och de har många stamkunder som återkommer gång efter gång för att klä sig för olika events – eller för sin fashionabla vardag. Vissa av klänningarna som säljs kan specialbeställas helt efter kundens önskemål; och butiken samarbetar även med en duktig skräddare, för ändringar och justeringar.

Maruscka Fallai

Som det anstår en boutiquedrottning… Lägg märke till den gyllene väggen.

Vad innebär då ”lyx” för en boutiquedrottning? ”Tid och frihet” säger Margò genast, och förklarar att det gäller såväl privat som yrkesmässigt. Man får helt enkelt sortera bort det som är oväsentligt och lägga tid och energi på sådant som ”antingen är tidlöst eller oerhört roande för stunden”. Maruschka håller med och berättar att hon å ena sidan verkligen värderar sin egentid, låt det vara ett yoga-pass eller en lugn stund ute i naturen, och å andra sidan uppskattar att umgås med människor som stimulerar och ger energi.

Man märker hur väl samspelta mor och dotter Fallai är och Maruschka berättar att, i och med sina olika expertiser, kompletterar de varandra perfekt i sitt arbete. Men framförallt, säger Margò, inom familjen vet man att man kan lita på varandra.

Maruschka de Margòs nya flaggskeppsbutik ligger på Grevturegatan 9 i Stockholm.

Foto: Michaëla Hemgren samt Cawa Media.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *