Olivier Rohrbach – DJ, Journalist och Trendspanare och mannen bakom Calming Park

Olivier Rohrbach

Olivier Rohrbach är en high-end journalist och DJ som främst arbetar inom premium mode- och designindustrin. Han är grundare av Calming Park och hans perfekta och eklektiska musik har bl a lyssnats på: Palace i Gstaad och Mezzanine i Paris. Utöver detta har Olivier guidat bl. a  SWISS, Bally och David design till och på fashionistascenen.

Jag gjorde en interveiw med min underbara vän Olivier om sina tankar och känslor om innovationer och lyx, och från sin synvinkel – som DJ och journalist i fashionvärlden – fick jag hans mycket intressanta svar. Läs och lär:

Olivier Rohrbach

“The Swiss flag” är ren, enkel och estetisk – Oliviers väg!

Beskriv kortfattat vem du är och vad du får din inspiration ifrån?

Jag är passionerad av musik, dofter, resor och design. I mitt arbete som journalist, musikdesigner eller som Calming Park-grundare, lever jag dagligen med detta.

För att skapa något behöver du inspiration, vad inspirerar dig?

Vissa dagar, platser är mer inspirerande än andra. Inspiration kommer och går.

Nämn några personer eller föremål som inspirerar dig, och hur?

Vid en viss punkt, inspirerade Martha Stewart mig, eftersom hon hade förmågan att skapa en komplett värld under hennes varumärke/filosofi. Numera är min inspiration mer svår att beskriva, jag tror att det är resultatet av det massiva informationsflödet som är bara en knapptryckning bort … så min inspiration är eklektisk och kan hittas i musik, tryckta versioner av tidningar, på vägen när jag reser, eller genom att ha ett samtal med en vän eller en intressant människa…

Vad är det värsta fienden gentemot inspiration? Beskriv.

Jag vet inte om de är fienden, men jag tror att vissa sociala medier kan vara negativt om du inte använder dem klokt eftersom de har förmågan att skapa utopi! Pinterest gör att du känner dig kreativ, Twitter som en talare… På franska kallar vi det “mirroir aux Alouettes” (spegel av lärkor).

Ser du några skillnader mellan inspiration, innovation och produktutveckling i olika regioner, länder osv? Kan du förklara?

Inom arkitektur till exempel, så tror jag Asien och Mellanöstern är definitivt mer framåt och Amerika ser ibland ut som det är fortfarande fast i åttiotalet, titta bara på Brooklyn Bridge… Men Kalifornien är framåt för teknik, som vi vet, så är det en global balans och det beror på vad produktkategori som vi talar om.

Beskriv din “väg” – hur du “skapa”?

Jag vet bara mitt sätt och min handlar om ärlighet, exklusivitet, kvalitet och möte med inspirerande människor, situationer som ger dig glädje och förtroende på vägen för skapandet av ett vackert projekt eller en vacker produkt!

calming-park-lyx.se

Calming Park är Oliviers musikaliska väg.

 

Olivier Rohrbach om lyx:

Vad är lyx för dig?

Det är en stor fråga… En drift och utveckling av produkter? Kvalitetsprodukter, inte på grund av deras höga priser, men på grund av deras hållbara tillverkning till exempel, begränsade upplagor, unika pjäser…

Det finns många lyx-aha runt om, fast grundläggande är tid, hälsa, ren luft och vatten, ingen bullriga kvarter etc.

Hur skulle du definiera lyx?

För 10 år sedan, var en 5000 euro klänning en ultimat lyx… Numera har ordet “lyx” gått igenom en “häftig” ifrågasättelse. Ta en promenad på Dubai Mall, för att nämna ett tempel av modern shopping, och observera Chloé, Givenchy eller Gucci bredvid Zara och H&M: det ser ut som på alla andra ställen i världen/varumärkeskedjan. Kan vi fortfarande anse att lyx är en exklusivitet?

Det är förmodligen därför som fler och fler stora varumärken återigen inför skräddarsydda tjänster, som Prada i våras, där du kan personifiera dina skor med måttsydda klackar och tio olika läder- och dyrbara skinnalternativ!

Finns det olika typer av lyx?

Ja, lyx kan vara andlig. Fler och fler lyxiga resorts föreslår andliga retreats: veckor i fem-stjärniga inställningar! De skapar lyxiga minnen, istället för rent materiell lyx, som är mer subtil och som kan tilltala en redan “lyxutbildad” målgrupp,

Vad var lyx innan (historiskt)? Du kan ange en tidsperiod och egenskaper?

Jo, på femtiotalet, en massivt svart/vit TV i mitten av salongen var då en lyx. Jag tror att varje period hade sin form av lyx och att lyx förändras, till följd av utvecklingen och dess teknik.

Kuda-Magic-Lyx.se

Vad är lyx i dag? Egenskaper?

Jag tror att det beror på den region i världen du bor i. Trots globaliseringen, kultur, religion, utbildning har olika människor olika sätt att kategorisera lyx och lyxprodukter. Danskar och ryssar, till exempel, har nödvändigtvis inte samma smak och har en helt annan uppfattning om vad de anser som lyx…

Vad anses som lyx i morgon? Egenskaper?

Jag tror att andlighet kommer vara lyx, kombinerat med exempelvis vistelser på utestående lyxiga resorts, där minnen skapas…

Vissa länder följer trender, andra föredrar individualism…

Så sant! När jag reser till Skandinavien, är jag alltid imponerad av det höga kunnandet av individuell förmåga och god stil! Det kan vara hur en person bär sin klänning eller hur man tar hand om sina interiörer. Skandinaver har en mycket stor/naturlig talang för enskilda trender/stilar. Brits, italienare, parisare och New-Yorkborna är också mästare i denna kategori, mode-wise. I min hemstad (Zürich), som anses vara en av de dyraste städerna på planeten att leva i, är det förvånande att se hur tråkigt människor klär sig och bara följer “massan”.

Är lyx bara positivt och önskvärt?

Inte alltid. I Italien till exempel, hör du ofta att en del människor äter pasta för att man vill spara och köpa ett “lyxdesigner” objekt för att skapa uppmärksamhet. Jämför detta med alla unga flickor och pojkar globalt, som sparar pengar och gör extrajobb för att kunna köpa sin första Vuitton, eller Gucci…

Jag tror att detta är ett resultat av ett mycket materialistiskt fokuserat samhälle, som med dyra objekt av stora märken på toppen av kakan, skall ge ett ultimat uttalande och “skydd” för individen ifråga.

Kan du ge exempel på lyx i olika regioner, länder osv?

I Frankrike och Italien, det finns en naturlig savoir-faire i olika form av lyx (gastronomi, hotell, klädmode, design, arkitektur…). I Mellanösterns länder har lyx kopplats samman med turismen i form av öppningar av femstjärniga hotell, gallerior, underhållningsparker… mitt i öknen! I drömlika plats som Maldiverna, Seychellerna eller Polynesien, kanske du hittar utopiska öar fulla av lyxiga tjänster och inställningar …

Over and out.

(Thanks Oliver –  for words and wisdom)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *